Uchwała Nr 465/ 22
Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego
z dnia 26 maja 2022 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (j. t. Dz. U. z 2022 r. poz. 528 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2018 r. w sprawie domów pomocy społecznej( Dz. U. z 2018 r., poz. 734 )
Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego uchwala, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Uchyla się uchwałę Nr 68 /11 Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego z dnia 13 października 2011 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie.
§ 3
Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się członkowi zarządu według kompetencji.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik
do uchwały Nr 465/22
Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego
z dnia 26 maja 2022
Regulamin Organizacyjny
Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin organizacyjny określa organizację wewnętrzną, strukturę organizacyjną, zakres zadań szczegółowych i zasady funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie, zwanego dalej Domem.
- Ilekroć w Regulaminie organizacyjnym jest mowa o:
- Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Kwidzynie;
- Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie;
- Mieszkańcu - należy przez to rozumieć mieszkańca Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie;
- Pracowniku i pracowniku pierwszego kontaktu - należy przez to rozumieć pracowników Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie;
- Regulaminie - należy przez to rozumieć niniejszy Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie;
- Standardzie usług – należy przez to rozumieć standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez dom pomocy społecznej określony w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej.
§ 2
Dom działa na podstawie:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej,
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej,
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych,
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych,
- ustawy z 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego,
- decyzji Wojewody Pomorskiego z dnia 11 marca 2009 r., Nr 11/2009 w sprawie zezwolenia Powiatowi Kwidzyńskiemu na prowadzenie domu pomocy społecznej pod nazwą „Dom Pomocy Społecznej” z siedzibą w Kwidzynie przy ul. Malborskiej 18,
- uchwały Rady i Zarządu Powiatu Kwidzyńskiego,
- statutu nadanego przez Radę Powiatu Kwidzyńskiego,
- niniejszego regulaminu organizacyjnego przyjętego przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego,
- innych obowiązujących przepisów prawa dotyczących domów pomocy społecznej.
§ 3
- Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych i posiada 115 miejsc.
§ 4
- Dom jest powiatową jednostką organizacyjną o ponad gminnym zasięgu działania.
- Dom jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej.
- Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy sporządzony przez Dom i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu.
- Siedziba Domu mieści się w Kwidzynie przy ul. Malborskiej 18.
- Dom jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
- W celu realizacji zadań Dom może pozyskiwać darowizny zarówno w formie rzeczowej, jak i finansowej.
Rozdział II
Cele i zadania Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie
§ 5
- Dom funkcjonuje w sposób zapewniający właściwy zakres usług, zgodny ze standardami określonymi na podstawie obowiązujących przepisów prawa w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańca domu.
- W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług, dom powołuje zespoły terapeutyczno-opiekuńcze składające się w szczególności z pracowników domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
- Do podstawowych zadań zespołów terapeutyczno-opiekuńczych należy opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna realizacja tych planów z mieszkańcami.
- Do zadań Domu należy świadczenie usług, w szczególności:
- W zakresie usług bytowych zapewniając:
- miejsce zamieszkania,
- wyżywienie,
- odzież i obuwie,
- utrzymanie czystości.
- W zakresie usług opiekuńczych polegających na:
- udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnacji,
- niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
- W zakresie usług wspomagających polegających na:
- umożliwianiu udziału w terapii zajęciowej,
- świadczeniu pracy socjalnej,
- zapewnieniu mieszkańcom domu kontaktu z psychologiem,
- podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców, domu w tym w zakresie komunikacji wspomagającej lub alternatywnej, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej,
- umożliwieniu zaspokajania potrzeb religijnych i kulturalnych,
- możliwości korzystania z biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz codziennej prasy, a także możliwości zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów,
- organizacji świąt i uroczystości okazjonalnych oraz umożliwianiu udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych,
- zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- stymulowaniu w nawiązywaniu, utrzymywaniu i rozwijaniu kontaktów z rodziną i środowiskiem lokalnym,
- działaniach zmierzających do usamodzielnienia mieszkańców, w miarę ich możliwości,
- pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
- bezpiecznym przechowywaniu środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art.37 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej,
- Dom pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- zapewnianiu przestrzegania praw mieszkańców Domu oraz dostępności do informacji o tych prawach,
- możliwości wnoszenia skarg i wniosków mieszkańców oraz sprawnego ich załatwiania,
- sprawieniu pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.
- W zakresie usług bytowych zapewniając:
§ 6
- Do zadań Domu należy ponadto umożliwianie i organizacja mieszkańcom dostępu do korzystania ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów.
- Dom może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
§ 7
Decyzję o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w Domu wydaje organ gminy właściwej dla tej osoby w dniu jej kierowania do Domu, a decyzję o umieszczeniu w Domu wydaje Starosta Kwidzyński.
§ 8
- Odpłatność za pobyt w Domu reguluje art. 59- 64 ustawy o pomocy społecznej.
- Pobyt w Domu jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.
- Obowiązani do ponoszenia opłaty za pobyt w Domu są w kolejności:
- mieszkaniec Domu,
- małżonek, zstępni przed wstępnymi,
- gmina, z której osoba skierowana została do Domu,
- Osoby i gmina określone w pkt b i c nie mają obowiązku wnoszenia opłat jeżeli mieszkaniec Domu ponosi pełną odpłatność.
- Mieszkańcom Domu nieposiadającym własnego dochodu pokrywane są wydatki za niezbędne przedmioty osobistego użytku, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej.
- Mieszkańcom Domu nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków zapewnia się odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do ich potrzeb i pory roku, utrzymane w czystości i wymieniane w razie potrzeby, w tym:
- odzież całodzienną - co najmniej dwa zestawy,
- odzież zewnętrzną: płaszcz lub kurtkę - co najmniej jeden zestaw,
- bieliznę dzienną - co najmniej 4 komplety,
- bieliznę nocną - co najmniej 2 komplety,
- co najmniej jedną parę obuwia oraz pantofle domowe.
§ 9
- W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz właściwego zakresu usług, zgodnego ze standardami określonymi dla Domu, w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańca Domu, Dom powołuje zespoły terapeutyczno - opiekuńcze składające się w szczególności z pracowników Domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców. Do zadań zespołu należy w szczególności opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców, a także wspólna z mieszkańcami ich realizacja.
- Mieszkaniec Domu korzysta z usług, których zakres i rodzaj wynika z indywidualnego planu wspierania mieszkańca, opracowanego z jego udziałem, jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca.
- Działanie wynikające z indywidualnego planu wspierania mieszkańca koordynuje pracownik Domu, zwany „pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia mieszkańca i organizację pracy Domu.
W przypadku niemożności dokonania przez mieszkańca wyboru „pracownika pierwszego kontaktu” pracownika takiego wyznacza kierownik działu terapeutyczno - opiekuńczego. - Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołu terapeutyczno - opiekuńczo.
§ 10
W Domu funkcjonuje powołana przez mieszkańców Rada Mieszkańców, która działa na podstawie regulaminu praw i obowiązków mieszkańców, ustalonego wspólnie z Dyrektorem Domu.
Rozdział III
Struktura organizacyjna i zasady funkcjonowania Domu
§ 11
- Domem kieruje dyrektor przy pomocy:
- głównego księgowego,
- kierownika działu terapeutyczno - opiekuńczego,
- kierownika sekcji administracyjno – gospodarczej.
- Domem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor.
- Dyrektor jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Dyrektor wydaje akty wewnętrzne w formie: zarządzeń, procedur, regulaminów, instrukcji, ogłoszeń, komunikatów.
- Na czas swojej nieobecności, związanej w szczególności z urlopem, absencją chorobową, wyjazdem służbowym dyrektor upoważnia pracownika Domu do bieżącego kierowania jednostką, o czym informuje członka zarządu powiatu według kompetencji.
- Szczegółowy zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy określa Dyrektor oraz Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych w indywidualnych zakresach czynności.
§ 12
W strukturze Domu wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne:
- dział terapeutyczno - opiekuńczy,
- dział finansowo – księgowy,
- sekcja administracyjno – gospodarcza,
- samodzielne stanowiska pracy:
- starszy inspektor,
- kapelan.
§ 13
- Działem terapeutyczno - opiekuńczym kieruje kierownik działu; podległy bezpośrednio Dyrektorowi.
- Kierownik działu odpowiedzialny jest za całokształt pracy działu w zakresie spraw terapeutyczno - opiekuńczych, a w szczególności za :
- organizację terapii zajęciowej i kulturalno-oświatowej,
- zapewnienie możliwości korzystania przez mieszkańców z biblioteki lub punktu bibliotecznego oraz prasy codziennej,
- organizację świąt i uroczystości okazjonalnych oraz umożliwianie mieszkańcom udziału w imprezach kulturalnych, sportowych i turystycznych,
- zapewnianie kontaktu z kapelanem i udziału w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniami mieszkańców,
- sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca,
- organizację pracy zespołu i jej bieżący nadzór w zakresie zaspakajania potrzeb życiowych mieszkańców w tym w szczególności : utrzymania higieny osobistej, pielęgnacji, sprzątania pokoi i pomieszczeń służących mieszkańcom,
- organizację wydawania posiłków wg ustalonego planu,
- organizację opieki pielęgniarskiej, rehabilitacyjnej i terapeutycznej, dla mieszkańców,
- umożliwienie i organizację mieszkańcom pomocy w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów,
- pomoc w zaopatrzeniu mieszkańców w leki, materiały medyczne środki pomocnicze i sprzęt rehabilitacyjno – ortopedyczny, zgodnie z obowiązującymi przepisami w wymienionym zakresie,
- organizowanie odpowiednich warunków w celu zapewnienia pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
- organizacja prac i bieżący nadzór czynności w ramach realizacji zakupów dla mieszkańców DPS w Kwidzynie,
- pomoc w utrzymywaniu kontaktów z rodziną, bliskimi i środowiskiem mieszkańców,
- koordynację i nadzór nad działalnością zespołów terapeutyczno – opiekuńczych,
- organizacja i nadzór nad prowadzeniem spraw dotyczących rozliczeń odpłatności mieszkańców za pobyt, współpraca w wymienionym zakresie oraz przekazywanie do działu finansowo – księgowego wymaganej dokumentacji,
- bieżącą współpracę z ZUS, KRUS, gminami, ośrodkami pomocy społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, organizacjami pozarządowymi oraz innymi jednostkami bądź instytucjami w ramach bieżących działań Domu.
- W skład działu terapeutyczno - opiekuńczego mogą wchodzić w szczególności następujące stanowiska pracy:
- kierownik działu,
- starsza pielęgniarka,
- pielęgniarka,
- psycholog,
- fizjoterapeuta,
- starszy technik fizjoterapii,
- główny specjalista pracy socjalnej,
- starszy specjalista pracy socjalnej,
- specjalista pracy socjalnej,
- starszy pracownik socjalny,
- pracownik socjalny,
- terapeuta zajęciowy,
- instruktor terapii zajęciowej,
- instruktor terapii,
- opiekun medyczny,
- starszy opiekun medyczny,
- starszy opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej,
- opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej,
- starszy opiekun,
- opiekun osoby starszej,
- asystent osoby niepełnosprawnej,
- opiekun,
- starsza pokojowa,
- pokojowa.
§ 14
- Działem finansowo – księgowym kieruje główny księgowy, który podlega bezpośrednio dyrektorowi.
- Główny księgowy odpowiedzialny jest za całokształt pracy działu w zakresie spraw finansowo – księgowych, a w szczególności za :
- prowadzenie rachunkowości Domu w oparciu o obowiązujące przepisy prawne,
- współudział i koordynację pracy przy opracowaniu planu budżetu Domu,
- sporządzanie bilansu,
- planowanie, realizacja i wykonanie planu dochodów i wydatków,
- nadzorowanie i analizowanie wykonania funduszu wynagrodzeń,
- obsługa kasowa Domu,
- realizacja operacji finansowych i gospodarczych związanych z wykonaniem planu dochodów i wydatków Domu,
- współudział we wszystkich działaniach Domu mających na celu zapewnienie mieszkańcom odpowiedniego poziomu świadczonych usług,
- zorganizowanie prawidłowego obiegu dokumentów niezbędnych do prowadzenia rachunkowości oraz bieżące księgowania,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie zewnętrznych i wewnętrznych sprawozdań finansowych,
- sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie wykonywania budżetu i finansów,
- prowadzenie prawidłowej gospodarki magazynowej,
- zapewnienie mieszkańcom bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- pobieranie i egzekwowanie odpłatności za pobyt mieszkańców Domu i wypłacanie zwrotów za dni nieobecności w Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- W skład działu finansowo – księgowego wchodzą następujące stanowiska pracy:
- główny księgowy,
- starszy księgowy,
- księgowy,
- inspektor,
- starszy inspektor,
- kontystka.
§ 15
- Sekcją administracyjno – gospodarczą kieruje kierownik podlegający bezpośrednio dyrektorowi i ponoszący odpowiedzialność za całokształt pracy sekcji w zakresie spraw administracyjno – gospodarczych, a w szczególności za:
- koordynację pracy kuchni Domu w tym nadzór nad sporządzaniem codziennych posiłków na podstawie jadłospisów,
- koordynację czynności związanych z praniem, prasowaniem, maglowaniem i naprawą bielizny pościelowej i osobistej mieszkańców,
- zaopatrzenie w żywność, sprzęt, środki czystości itd.
- organizację i nadzór nad wykonywanymi przeglądami, remontami i bieżącymi naprawami mienia,
- zapewnienie ogrzewania i ciepłej wody,
- zorganizowanie dozoru,
- utrzymanie obiektów Domu w należytym stanie technicznym i sanitarnym zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w tym z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy, ochronie przeciwpożarowej, sanitarno – epidemiologicznymi i budowlanymi,
- realizację zadań z zakresu zamówień publicznych.
- W skład sekcji administracyjno – gospodarczej wchodzą następujące stanowiska pracy:
- kierownik sekcji,
- starszy inspektor,
- inspektor,
- pomoc administracyjna,
- szef kuchni,
- kucharz,
- pomoc kuchenna,
- magazynier,
- kierowca samochodu towarowo - osobowego
- konserwator,
- robotnik gospodarczy,
- krawiec.
§ 16
Starszy inspektor podlega bezpośrednio dyrektorowi i prowadzi całokształt zagadnień związanych z zatrudnianiem i wynagradzaniem pracowników.
§ 17
- Kapelan podlega bezpośredni dyrektorowi.
Do zadań Kapelana należą w szczególności:- zapewnienie posługi religijnej Mieszkańcom Domu, zgodnie z wymogami prawa kanonicznego,
- opieka duszpasterska nad mieszkańcem, jego rodziną oraz pracownikami Domu, zgodnie z normami religijnymi,
- nadzór nad właściwym funkcjonowaniem Kaplicy Domu,
- współpraca przy organizowaniu i przeprowadzeniu spotkań świątecznych i imprez okolicznościowych.
§ 18
- Strukturę organizacyjną Domu określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Wykaz stanowisk, które wchodzą w skład poszczególnych zespołów i działu stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
§ 19
- Dyrektor Domu w razie potrzeby, na podstawie odrębnych przepisów, może zatrudniać pracowników w ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy, a także zawierać z tym Urzędem umowy o odbywanie stażu przez absolwentów; umożliwiać odbywanie praktyk zawodowych oraz wykonywanie świadczeń przez wolontariuszy.
- W zależności od potrzeb w celu zapewnienia ciągłości działalności opieki nad Mieszkańcami, Dyrektor Domu może tworzyć inne niż wymienione w niniejszym regulaminie stanowiska pracy.
Rozdział IV
Postanowienie końcowe
§ 20
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące i postanowienia innych regulaminów wewnętrznych wydawanych na podstawie tych przepisów.
§ 21
1. Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonuje Zarząd Powiatu w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
2. Zmiany powołanych we wstępie niniejszego Regulaminu przepisów mające charakter powszechnie obowiązujący nie powodują konieczności zmian Regulaminu.
§ 22
Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Zarząd Powiatu Kwidzyńskiego.
Zał. Nr 1 do Regulaminu
Organizacyjnego DPS Kwidzyn
Schemat organizacyjny
Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie
Zał. Nr 2 do Regulaminu
Organizacyjnego DPS Kwidzyn
WYKAZ STANOWISK MOGĄCYCH WCHODZIĆ W SKŁAD
POSZCZEGÓLNYCH ZESPOŁÓW
l.p. | Nazwa: działu, sekcji, stanowiska | Wykaz stanowisk |
1. | Dział Terapeutyczno - Opiekuńczy |
|
2. | Sekcja Administracyjno - Gospodarcza |
|
3. | Dział Finansowo - Księgowy |
|
4. | Starszy Inspektor | |
5. | Kapelan |